Letisztult vonalak, egyedülálló dinamika, egy vérbeli sportkocsi menetteljesítményei – ezek minden Audi sportautó alapvető jellemzői. A „clubsport quattro” tanulmánnyal az Audi a legtisztább, legpuritánabb formájában fogalmazta meg a TT karakterét.
A TT clubsport quattro megalkotásával az Audi a legtisztább hagyományok szerinti versenygépként fogalmazza meg a TT Roadster személyiségét. Erős motor, a legkorszerűbb technika és számos versenysportból származó megoldás jellemzi a TT clubsport quattro modellt.
képgaléria
Letisztult, egyszerű kivitel magas fokon – ez jelentette a legfőbb célt e tanulmánymodell megalkotásakor. Sem tető, sem A-oszlopok, helyettük extrém alacsony, egy Speedstert idéző, körbefutó szélvédő. A lapos, enyhén sötétített szélvédőcsík az utasteret is keretbe fogja. A panoráma-szélvédő és a vászontető fedele helyén, közvetlenül az utastér mögött kialakított két kiemelkedés a versenysportra emlékeztet. A TT Roadster borulókeretei ezúttal laposabbak és a sport-kagylóülések támlájának kontúrjait követik.
A tanulmánymodell elejét a „singleframe” hűtőrács határozza meg, alakját alumínium keresztlécek teszik hangsúlyossá. Az Audi TT clubsport quattro így még laposabbnak hat. Az Audi modellek többségétől eltérően a négy karika itt nem a hűtőrácson, hanem a motorháztetőn található. Az orr hatalmas légbeömlő nyílásai a megnövelt teljesítményű TFSI-motor levegőigényét hivatottak biztosítani. A LED nappali világítás minden napszakban optimális láthatóságról gondoskodik. A hátsó lökhárítónál a jól látható, rozsdamentes acélból készült hangtompító tűnik fel, az alatta húzódó pengeél-motívum pedig a jármű sportos karakterét hangsúlyozza. A kettős vezetésű, ovális végekkel szerelt kipufogórendszer szintén az Audi sportos szériamodelljeit – például az RS 4-est – idézi.Az oldalsó vonalat semmi sem szakítja meg, ajtókilincseket is hiába keresünk. A TT clubsport quattro rádióhullámú távirányítással nyitható, az ajtók gombnyomásra reteszelődnek ki. Mindkét külső tükröt a lehető legkisebbre zsugorították. A 20 colos keréktárcsákra szerelt 265/30 R 20 méretű gumiabroncsok éppúgy a tanulmány határozott kiállását erősítik, mint a széria TT-modellekhez képest összesen 80 milliméterrel szélesített nyomtáv. A sárvédőket még tovább szélesítették.
Az autó az RS4 és az S8 modelleken első ízben használt Daytona-szürke gyöngyház fényezést kapta, s egész külsejét a szürke sötét árnyalatai határozzák meg. Ezekkel a fémelemek alkotnak határozott kontrasztot: a hűtőrács és az oldalsó légbeömlők egyaránt a „Fegyverszürke” acélos tónusában a TT
képgaléria
clubsport quattro sportosan puritán karakterét emelik ki.
képgaléria
Különleges hatást
keltenek a narancsszínű féknyergek, amelyek egyfajta vizuális kapcsolatot teremtenek a külső megjelenés és a belső tér között. A műszeregység, a kartámasz és a kagylóülések hátoldalának élénk színe sajátos stílusjegyként jelenik meg. A fekete bőrkárpitozású ülések is tartogatnak különlegességet: felületükbe lézeres eljárással különleges mintát dolgoztak, a TT-logó egyedi játékát kifejezetten a TT clubsport quattro számára tervezték.
A külső formavilág képviselte sportosság a jármű belsejében is folytatódik, ahol szintén a letisztult, puritán stílus a meghatározó. A vezető és utasa egyaránt verseny-kagylóülésekben foglalhat helyet, amelyek a három col széles, 4-pontos biztonsági övekkel extrém menethelyzetekben – például a versenypályán is – maximális tartást biztosítanak. Az Audira jellemző az alumínium bőséges alkalmazása is. Ez mindjárt a kormánykeréknél kezdetét veszi, amely alumíniumból készült, és kettős küllővel alakították ki. A hornyolt mintázatú pedálokat szintén alumíniumból marták, jobban tapadó felületeik mellett így lényegesen könnyebbek is. A TT clubsport quattro nemcsak a vezető, hanem az utas számára is kínál lábtámaszt.Az Audi R8 új középmotoros sportkocsiból származó váltókulissza, illetve az alumínium váltókar igazi ínyencségnek számít, de a könnyűfém az ajtók belső fogantyúin és kilincsein is megjelenik. Az utastér puritán karaktere szellemében mindkettő áttört mintázatú. A küszöböket szintén áttervezték, felületüket semmilyen csík nem töri meg, hanem a jármű szélességét hangsúlyozzák. Az új belső küszöblécek, illetve az alumínium TT-logóval díszített szőnyegek szintén karakteres elemek, az ajtókárpitok körbefutó díszcsíkja ugyancsak alumínium.
képgaléria
Az Audi formatervezői a szórakoztatás terén is különleges ötlettel álltak elő. A három középső kerek légbefúvó nyílás helyett a műszerfal felső részén speciális mezőt alakítottak ki, amely többek között a Bang & Olufsen „BeoSound 2” MP3-lejátszójának is helyet ad. Az Audi prémiumpartnerének kerek lejátszója pontosan a kör alakú nyílásba illeszkedik, s vizuálisan és akusztikailag egyaránt kényezteti az érzékszerveket.
A kombinált műszeregység szintén alapvetően eltér a sorozatgyártású modellekétől. A meghatározó stílusjegyeket itt a függőlegesen álló mutatók és a színes grafika képviselik. Az órát és a kilométer-kijelzőt a jármű puritán stílusának alárendelve egyszerűen elhagyták.
Az Audi TT clubsport quattro versenykarakterét az alkalmazott technika is jól érzékelteti. A 2.0 TFSI motornak az Audi mérnökei még az Audi S3 260 lóerejénél is magasabb teljesítményt szántak, a közvetlen benzinbefecskendezéssel működő, feltöltött négyhengeres így a mágikus 300 lóerős határt is eléri. Az átdolgozott szívócső segítségével még e rendkívül hatékony működésű konstrukcióból (2005-ben és 2006-ban az „Év Motorja”) is magasabb teljesítményt sikerült kihozni. Nyomatéka mind a négy kerékhez eljut, ezzel a TT clubsport quattro az első új generációs, négyhengeres TT-modell, amelyben a quattro állandó összekerékhajtás dolgozik.Ebben a teljesítménykategóriában a sebességváltó is újdonságnak számít. Az „S tronic” közvetlen kapcsolású váltómű kettős tengelykapcsolójával gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül, így a vezető számára szinte észrevétlenül vált. Hat fokozata azonban igény szerint kézzel is kapcsolható. Az egyes váltási folyamatok mindössze a másodperc tört része alatt zajlanak le.
A motorháztető felnyitásakor igazán izgalmas látvány tárul fel. Nincsenek vezetékek, különböző segédberendezések, a motortér tökéletesen letisztult hatást kelt. A hajtóművet mindenesetre nem rejtették burkolat alá. Műszaki ínyencség a motor felett ívelő toronymerevítő, amely nemcsak a fokozott merevségről gondoskodik, hanem a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályát is tartalmazza. A blokkolásgátló szerkezetei az utastérbe kerültek, a légkondicionáló és az aktívszén-szűrő szintén nem a motortérben kapott helyet. Az aggregát megfelelő lélegeztetéséről versenylégszűrő gondoskodik. A kipufogót a sportos menetteljesítményekhez igazították, a különleges hangolású rendszer valódi versenyautós hangzással szolgál.