Clarion DXZ-948RMP
lapsa 2006.06.19. 22:09
Ezt a cikket sokáig halogattam, egyrészt, mert nem akartam hülyeségeket írni, másrészt elég bonyolult jószágról lesz szó, aminek megismeréséhez idő kell. Kezdetben nagyképűen álltam hozzá, gondoltam, bekötöm és megnézem, mit tud. S ha valamit nem értek, majd kisilabizálom a használati utasításából. Na, ebből az lett, hogy elzarándokoltam a forgalmazóhoz egy magyar nyelvű kézikönyvért, és az elejétől a végéig átrágtam magam rajta. Csak ezt követően tudtam egyenrangú félként ismerkedni a Clarion legnagyobb cd-s rádiójával.
Kezelése teljesen másféle megszokást igényel, mint az eddig futkározó fejegységek, gomb alig van rajta, majd minden funkciót az érintőpanelen keresztül lehet használni. Ez olyan újdonság, ami jelen pillanatban egyedülálló az egész hifisztikában. Ugyan létezik már "Touch Screen"-es LCD panel, ami 1 DIN méretű fejegységből emelkedik ki, de ekkora méretben egy átlagos fejegység előlapjába még senki sem próbált beilleszteni hasonló berendezést. Olyan hatalmas tudás birtokosa a 948-as, hogy még a viszonylag fixnek gondolt kezelőszervek sem mindig azok, aminek látszanak. Majdnem mindegyik (talán csak az "Eject" és a "Sound" nem) többfunkciós: bekapcsoló-hangerőszabályzó, egyes menüben szintén aktív tekerőgomb, az "A", ami CD, TV/DAB csatlakoztatása esetén más értelmet kap, a Traffic Information (közlekedési információ), ami a második zóna funkcióit is válthatja és a "Pause", ami két videóbemenet közötti választás lehetőségét rejti magában. És ott van még a kijelző. Utóbbi öt fő részből tevődik össze, három nagyobb és két kisebb "dudorból", amelyek attól függően változtatják funkciójukat, hogy éppen milyen módban használjuk a gépet. Szerencsére ezt jól láthatóan a kezelő értésére adják. Kezdésnek mindjárt rendszerellenőrzést tart a gép, megvizsgálja, milyen eszközöket aggatott rá a felhasználó, ily módon miket kell megjelenítenie a műsorforrás-választónál. Vezérel DAB tunert, TV-tunert, CD-váltót, DVD-váltót és szabadon használható Aux-bemenete is van. A megelevenedett képernyőn többféle spektrumanalizátor és háttérkép állítható be, kinek-kinek ízlése szerint. A kezelési módok között választani lehet az egyszerű vagy a normál között. A legnagyobb különbség az, hogy az egyszerűben néhány funkció nem működik, viszont a számléptetés/állomáskeresés gombnyomásra, vagyis képernyőérintésre elérhető, míg a másikban "simogatni" kell a megfelelő részt az eredményhez. Tehát a képernyő kétféle érintésre reagál, nyomásra és simogatásra. A kezelését talán ennyiben is hagynám, mert oldalakon keresztül ecsetelhetném, mégsem tudnám a valóságos érzést átadni. Elég annyi, hogy viszonylag bonyolult, és megszokást igényel, mert nem hagyatkozhat az ember arra, hogy tapintás után tájékozódjon, de megérthető a logikája. Csúcsmodellhez illően mindenféle földi jóval ellátták, amire a közeljövőben egy nagyigényű felhasználónak szüksége lehet. A lemezcímek kijelzése, elnevezése manapság már nem tartozik az extrák közé, ahogy az RDS-sel ellátott rádió sem. Viszont rengeteg trükköt rejt magában, amivel a hangminőség optimalizálható. Az ADF, torzítást csökkentő szűrőről a kézikönyv azt írja: "Az alkalmazott Liveness Enhancement Filter és a Sound Tone Compensation funkciók lehetővé teszik az eredeti hangzással azonos, jól árnyalt, valósághű hangvisszaadást". Beállítható többutas rendszerekhez, koaxokhoz, gyári hangszórókhoz, de ki is kapcsolható. Nem egészen értem, hogyan működik, de tény, hogy erőteljesen beavatkozik a hangba. A mély és magas hangszíneket csak abban az esetben lehet állítgatni, ha a P.EQ ki van kapcsolva, máskülönben sokkal bonyolultabb procedúrákat lehet végezni: hat gyári ajánlással az adott autóra optimalizált frekvenciamenetet választani, de egyénileg is módosítható, 1/3 oktávos lépésekben, 20 Hz és 20 kHz között. Én naiv, azt hittem, hogy mindegyik értéket külön el lehet tárolni, de aztán kiderült, hogy csak hármat a sok közül, azoknak viszont a Q-értéke (a változtatás meredeksége) is meghatározható. Rendelkezik egy ún. VSE (virtuális térhatás) menüvel, ami az autóban kiegyenlíti a hangnyomásegyensúlyt, és a hallgatási pozíciókat is külön be lehet állítani, így a hallgatók egyforma hangminőséget élvezhetnek, akárhol vannak is az autóban. Ellátták Pro LogicII dekóderrel, ami a kétcsatornás műsorokból képes tényleges 5.1-es hangot generálni, így akár a rádiók is surroundban hallgathatók. Ebben az üzemmódban is a felhasználó rendelkezésére állnak különféle gyári hangzásképek, sőt, a lehallgatási közeg akusztikáját is modellezni tudja. Természetesen 4.1-es felállásban is üzemel, és a hangszórók jelszintjét, továbbá az időkésleltetést is szabályozni lehet. Szót kell ejteni még egy fontos dologról, a Dual Zone-ról, ami lehetővé teszi az audió rendszer kétzónás, azaz egymástól független üzemeltetését. Tehát az első és a hátsó hangszórókon egyidejűleg más-más műsorforrás élvezetét biztosítja. Komótosan haladva a szolgáltatások sűrűjében, eljutottam a már sokkal kevésbé unikális, ám nagyon hasznos keresztváltóig, amivel a szubkimenetet és a szetteket lehet egymás frekvenciáitól megóvni. Három érték közül lehet választani, 50, 80 és 120 Hz. Lehetőség van arra is, hogy a telefonon érkező hívások a fejegységen keresztül szóljanak a fogadó félhez, minden mást elnémítva, de ehhez egy külső adapter is szükséges. A 948-as automatikusan állíthatja kijelzője fényerejét az adott fényviszonyokhoz képest. Ez a funkció működés közben elég látványos: a szenzor érzékeli a fénycsökkenést, a kijelző pedig egyből erősebben világít. A kontraszt értéke szintén meghatározható, de ehhez szükséges némi manuális nyomkodás is. Talán rögtön az elején ezzel kellett volna kezdenem, de már annyira megszokott a nagyobb cd-s rádióktól, hogy lassan minimális követelménynek tűnhet: az MP3 fájlok olvasása. Ez a berendezés is képes rá, továbbá a cég által jobban favorizált WMA-kat is kezelni tudja. Távvezérlő erősíti a komfortérzetet, a gyári kormány-távirányítókkal (adapterrel!) kommunikálni tudó kimenet pedig a kompromisszummentes használatot biztosítja. A Clairon a szolgáltatások sokasága közben azt sem felejtette el, hogy sokan nem fedélzeti komputer szinten szeretnék használni a fejegységüket, hanem sokkal egyszerűbb dologra vágynak: egyszerűen minőségi zenehallgatásra. Éppen ezért a DXZ-948-as beépített, 4x31 W maximális kimenő teljesítményű erősítője kikapcsolható, ahogyan a legtöbb hangzásmódosító funkciója is. Utóbbiból, mint azt olvashattátok, elég sok van, nekünk is jó néhány percet igénybe vett, mire mindet ki tudtuk iktatni a jel útjából. Számomra nagyon érdekes volt, hogy az erősítő kapcsolgatásakor csak minimális változást érzékeltünk, viszont a P.EQ-t átváltva a magas-mély hangszínszabályzóra, sokkal nagyobb minőségjavulás volt tapasztalható, még akkor is, ha a P.EQ ki volt kapcsolva. A maximális hangminőség érdekében a gyártó 24 bites digitális-analóg konverterrel látta el. A készülék ára 234 990 forint. Forgalmazó: Megavox Kft. Tel.: 06-1-382-45-50
|