hirek : KTM X-Bow: lmny ngy kerken |
KTM X-Bow: lmny ngy kerken
Lapsa 2007.03.21. 17:21
A KTM terjeszkedik, mgpedig nem is akrhogyan. Az osztrk motorkerkpr-gyrt j negyvenvnyi mkds utn 1991-ben csdbe ment, de 1992-ben jraledt s azta vente tlagosan 21 szzalkkal nveli eladsait. Az Eurpa msodik legnagyobb mrkjv ellpett KTM-et tbbek kztt ez sztnzte arra, hogy autgyrtsba fogjon.
Persze nem holmi als-kzpkategris csaldi kombit ksztettek; a cg a ngykerekek vilgban is verseny-letrzst s kiemelked vezetsi lmnyt szeretne knlni. Ennek jegyben fogant meg az X-Bow, amelynek hivatalos premierjre mrcius elejn a genfi autkilltson kerl sor.
Legyen sz akr motorkerkprrl, akr autrl, a szntiszta vezetsi lmny hrom forrsbl ered: ers, de nem eltlzott teljestmny erforrs, kivl tapadst s nagy kanyarsebessget biztost futm s kis sly. (A koncepci nem j, a tz vvel ezeltti Renault Spider vagy a klnfle Lotus Super Seven replikk ugyanezt knljk, hogy csak nhny pldt emltsnk.) Az X-Bow esetben a csekly nslyrl a versenyautk vilgbl ismert sznszlas monocoque vz gondoskodik. A rendkvl ers, de csak krlbell 70 kg-ot nyom vzat az olasz versenyaut-konstruktr, a Dallara tervezte s ptette. Az utasok biztonsgt a vz alapvet merevsge mellett a kt bukcs valamint az aut elejn s htuljn elhelyezett energiaelnyel znk biztostjk.
A motorok az Auditl szrmaznak, a ktliteres, ngyhengeres blokkok szmos technikai csemegvel rendelkeznek. Az arzenl legfontosabb elemei a kzvetlen benzinbefecskendezs, a vltoz szvoldali vezrls, a kt kiegyenslyoz tengely, a turb s a tltleveg-ht. Az alapverzi 220 lert teljest 5900-as percenknti fordulatszmnl, legnagyobb nyomatka pedig 300 Nm, ami 2200-tl 4000-ig folyamatosan kiaknzhat. Ksbb vrhatan kihoznak majd egy 300 ler krli vltozatot is.
Az ertvitelrl hatfokozat kzi vlt gondoskodik, amely szintn a VW-konszern alkatrszpolcairl kerlt le. Az X-Bow vrbeli sportkocsihoz mltan htskerk-hajts, kvnsgra rszben nzr differenclt is ptenek a rendszerbe. Szintn az opcis listt gyarapthatja majd az S tronic sebessgvlt - ez a dupla kuplungos, szekvencilisan zemeltethet szerkezet hihetetlenl rvid kapcsols idket tesz lehetv.
A gyengbb motorral szerelt X-Bow 3,91 msodperc alatt katapultl 100-ra, vgsebessge viszont nem tl nagy, mindssze 217 km/h. De ennl az autnl bevallottan nem a cscssebessg a lnyeg; az lvezeteket nem az egyenesekben, hanem a kanyarokban kell keresni.
A ketts hromszg lengkarokbl ll futm a versenygpeket idzi, akrcsak az els rugzs-csillapts nyomrudas megoldsa, amelynl a rugstagok vzszintesen helyezkednek el. A rugz elemeket a KTM tulajdonban lv futm-specialista, a White Power szlltja. Az ell 305, htul 262 mm tmrj fktrcsk s a ngy- illetve ktdugattys nyergek a Brembtl szrmaznak. A 700 kg szraztmeg gp 100 km/h-rl 33,1 mter alatt kpes megllni, ami elkpeszten j rtk s bven 1 g feletti lassulst jelent.
Az X-Bow nemcsak a gyorsuls s fkezs tern nagyszer. Kanyarsebessge vrhatan szbont lesz, a gyr 1,23 g-s maximlis oldalgyorsulst gr. Ehhez nemcsak feszes futm, de kifinomult aerodinamika is kellett: a mretes hts diffzor 200 km/h-s tempnl 200 kilogrammnyi leszortert termel.
A klst nemcsak a szlcsatorns tesztek befolysoltk; a formatervet az a Gerald Kiska s stdija jegyzi, akik az sszes KTM motor megjelensrt felelnek. A funkcionalista dizjn rsze a szlvdt nmileg helyettest, 70 centimteres plexi s a sznszlas vzban kialaktott, integrlt lsek, amelyekhez ngypontos biztonsgi vek tartoznak. Mivel az lsek nem llthatk, a pedlokat lehet a sofr stlushoz s testmrethez megfelel pozciba igaztani. Mszerfal nincs az X-Bow-ban, a szksges adatok az F1-stlus kormny kzepn jelennek meg. Az ajtkat is hiba keressk: a KTM autja nagyon alacsony, egyszerbb csak tlpni az vvonalat s beereszkedni az utastrbe. (Reumsok htrnyban.) A csomagtart szintn polgri cskevnynek szmt ebben a kategriban.
A KTM els nekifutsra 100 darabos ksrleti szrit kszt az X-Bow-bl, a gyrts 2007 vgn indul a Dallara olaszorszgi zemben. Itt hetente 4-5 autt szerelnek majd ssze, nagyrszt kzi gyrtssal. Ez az elszria megkapja azokat az extrafelszerelseket (rszben nzr diffi, llthat rugstagok, kzponti kerkanys felnik, kivehet "F1-es" kormny, sznszlas karosszria-burkolatok), amelyek a ksbbi szriamodelleken felrasak lesznek. Rossz hr az rdekldknek, j a KTM-nek, hogy a 100-as eljegyzsi lista mr janurban betelt...
A cg a genfi killts ltogati visszajelzsei alapjn prilis vgn dnt a szriagyrtsrl. Ha pozitv dnts szletik, 2008-tl vente 500-1000 X-Bow kszlhet, immr Ausztriban. Az osztrkok valsznleg mr dntttek, csak mg egy vgs megerstsre vrnak a szriagyrts gyben - ezt jelzi, hogy a hrek szerint az Audi motorszlltsi listjn mris szerepel egy tbb ezer darabos ttel a KTM szmra. Az X-Bow alapra vrhatan 40 ezer eur (krlbell 10 milli Ft) krl alakul majd.
A KTM marketingesei szvesen lltjk, hogy az X-Bow a motorokhoz nagyon hasonl vezetsi lmnyt nyjt majd, de ne dljnk be nekik. Biztosan rendkvl lvezetes gpezet lesz - mi is szvesen kiprblnnk -, de azrt ez mgis csak egy aut.
http://www.motomix.hu/fileadmin/motomix2/hirek/2007hirek/2007_hirek_02_februar/ktm_xbow_15.jpg
|